Wat gaat u doen als u een factuur heeft ontvangen:
- U declareert de ontvangen factuur bij uw zorgverzekeraar. Iedere zorgverzekeraar heeft daarvoor zijn eigen methode.
- U wacht tot u een brief, een overzicht of een bedrag van uw zorgverzekeraar heeft ontvangen. Op het overzicht zullen onderstaande begrippen staan.
Eigen Risico (wettelijk en vrijwillig)
De factuur zal geheel of gedeeltelijk worden verrekend met uw eigen risico. Omdat u zelf de factuur aan ons betaalt zal uw zorgverzekeraar uw eigen risico met het bedrag dat ten laste komt van het eigen risico verlagen maar niet bij u in rekening brengen. Dat betaalt u aan ons.
Eigen Bijdrage of Niet Vergoed
Omdat wij geen overeenkomst hebben zal uw zorgverzekeraar wellicht niet alles vergoeden en derhalve een bedrag vermelden onder de noemer “eigen bijdrage of niet vergoed”. Dit bedrag nemen wij voor onze rekening. U heeft dus geen nadelige financiële gevolgen omdat u voor ons heeft gekozen.
Vergoeding aan u door uw zorgverzekeraar
Het bedrag dat de zorgverzekeraar aan u overmaakt maakt u, nadat u het bedrag heeft ontvangen, aan ons over. U hoeft het factuurbedrag dus niet eerst voor te schieten.
U maakt aan ons het door u ontvangen bedrag vermeerderd met het op het overzicht ingehouden eigen risico bedrag aan ons over.
Wat is belangrijk voor u om te weten?
- Uw zorgverzekeraar is door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verplicht minimaal het restitutiebedrag te vergoeden. Dit kan 75% van het ons tarief zijn. Zie de link naar de NZa onder aan deze pagina.
- Dat wij geen contract hebben met uw zorgverzekeraar heeft voor u geen nadelige financiële gevolgen.
- Wij nemen genoegen met het restitutiebedrag dat de zorgverzekeraar aan u vergoedt.
- U bent bij ons niet duurder uit dan wanneer u naar een gecontracteerde zorgverlener zou zijn gaan.
- Vergoedt uw zorgverzekeraar minder dan het factuurbedrag dan nemen wij het bedrag dat staat vermeld onder het kopje eigen bijdrage voor onze rekening.
- U betaalt ons de factuur nadat de zorgverzekeraar de vergoeding aan u heeft overgemaakt. U hoeft de factuur niet eerst zelf voor te schieten.
Wij begrijpen dat bovenstaande voor u verwarrend kan zijn. Daarom hebben wij een rekenvoorbeeld gemaakt.
Wij vragen u wel, mocht u minder overmaken dan het factuurbedrag, om het overzicht waaruit blijkt wat de vergoeding van de zorgverzekeraar is, naar ons te sturen.
Gezien de grote hoeveelheid verschillende zorgverzekeraars en polissen is het niet mogelijk om per polis uitleg te geven. Blijft het voor u onduidelijk dan kunt u contact opnemen met Angeline de Groot op (078) 200 12 75. Angeline werkt van maandag tot en met donderdag. Op vrijdag of tijdens afwezigheid van Angeline wordt dit telefoonnummer doorverbonden met een van haar collega’s die uiteraard ook uw vraag kunnen beantwoorden.